*Nuoruuden kirjasuosikki osa 2* Marja-Leena Tiainen: Rakas Mikael


Tiainen, Marja-Leena: Rakas Mikael
Tammi, 1999. 263 s.
Nykyään olen alkanut taas kiinnittämään huomiota kiinnostaviin nuortenkirjoihin, ja sitä alkaa väkisinkin miettimään, mitä itse tuli joskus luettua...  Yläasteella luin paljon Marja-Leena Tiaisen kirjoja, mutta Rakas Mikael oli minun ylivoimainen suosikkini. Tämä tuli luettua monen monta kertaa. Kirja voittikin ilmestyessään 1999 Topelius-palkinnon.

Kirjan kertoja on 16-vuotiaana pyöräonnettomuudessa kuollut Mikael. Mikaelia jäävät kaipaamaan 15-vuotias tyttöystävä Roosa (joka huomaa olevansa raskaana), bändikaverit, isoveli ja muu perhe. Roosa joutuu tahtojen taistelun keskelle, kun Mikaelin perhe kuulee tulevasta lapsesta. Tytön omasta perheestä taas ei ole avuksi. Rakas Mikael on rosoinen tarina surusta, perhesiteistä ja nuorten tunne-elämän myllerryksistä.

Pidin kirjassa etenkin siitä, että se on kerrottu Mikaelin äänellä. Mikael seuraa sivusta tapahtumia, mutta ei pysty niihin itse vaikuttamaan.

Siitä on jo aika monta vuotta, kun olen tämän viimeksi lukenut. Olen kyllä silmäillyt tätä kirjaa kirjastossa muutamaan otteeseen, ja miettinyt, pitäisikö tämä lukea uudelleen. Kerran tulin tämän jo lainanneeksi, mutta en saanut luettua. Ehkä en vain halua rikkoa kirjan taikaa, sitä tunnetta ja muistoja, mitä minulla tästä on. Mutta kyllä minä vielä joku päivä luen tämän uudestaan.

***

Mikä/mitkä olivat teidän kirjasuosikit nuorempana?


Lisää luettavaa:

Kommentit

Blogin luetuimmat tekstit